על למידה חוויתית

מדוע אנו זוכרים פנים ולא שמות? מכיוון שלשמות אין משמעות ולפנים כן- מה שאומר שלוויזואליה ולהמחשה יש משקל רב ביצירת משמעות. אם נכיר את מעיין ונרצה לזכור את שמה כדאי לנו לדמיין אותה משתכשכת במי מעיין, אם נרצה לזכור את שיר נדמיין אותה אוחזת במיקרופון על במה.

ברמה האישית, נוכל לזכור דברים בצורה יעילה יותר אם נאגד אותם או שנעניק להם משמעות. מדוע אנו זוכרים פנים ולא שמות? מכיוון שלשמות אין משמעות ולפנים כן- מה שאומר שלוויזואליה ולהמחשה יש משקל רב ביצירת משמעות. אם נכיר את מעיין ונרצה לזכור את שמה כדאי לנו לדמיין אותה משתכשכת במי מעיין, אם נרצה לזכור את שיר נדמיין אותה אוחזת במיקרופון על במה.

האם ניתן ליישם תובנה זאת בתחומים אחרים? ודאי! מיתוג, לדוגמה, הוא תהליך שבו לוקחים מוצר כלשהוא, מפיחים בו רוח חיים וכך מעניקים לו משמעות. כשאנו קונים נעל של נייק אנו לא קונים רק נעל אלא גם את המקצוענות, ההתמדה ותחושת הווינריות שהחברה משדרת לנו. תרגיל החשיבה הנ"ל היה תרגיל בלמידה חווייתית. התחלנו אותו עם אתגר מחשבתי איתו התמודדתם ולאחריו הגיע תהליך של רפלקציה (שיקוף) בו חקרנו את התהליך שעברנו. הגענו לתובנה וראינו כיצד ניתן ליישם אותה ביום יום.

במערכת החינוך הורגלנו ללמידה פסיבית הקשורה יותר בשינון, כתיבה ומענה למבחנים. למידה שלא סייעה לנו לפתח סקרנות ולהגיע לתובנות. בלמידה חווייתית הדגש איננו על פיסות מידע אלא על התנסות, עשייה כלשהיא, ממנה אנו יוצאים למסע שלנו. יתרונותיה:

  • סביבת לימודים בטוחה- מאחר שאנו לא עוסקים במידע אלא בחוויה- טעויות הן חלק מתהליך הלמידה.
  • מעורבות גבוהה ופתיחות לתהליך הרפלקציה- אנו שמחים לחלוק ולשתף אחרים בדברים שחווינו על בשרנו.
  • תחושת שייכות ומוטיבציה גבוהות יותר.
  • זכירה טובה ויעילה יותר של החומר הנלמד- מה שחווינו נשאר אתנו, מה שכתבנו בשיעור נשכח בדרך כלל.
  • הלמידה מעוררת השראה ופותחת דלת לתובנות חדשות וקישורים לתחומים נוספים.

הלמידה החווייתית קוראת לכם ולכן לעשות בה שימוש בכל מסגרת שהיא: בית ספר, אקדמיה, חברה עסקית או מוסד ממשלתי. בקיצור, נסו את זה בבית (או בארגון) 😊