השתלמות למורים ולארגונים

השתלמות למורים ולארגונים

”איך לא חשבנו? על זה קודם”

השתלמות חווייתית למורות, מורים, עובדות ועובדים בת 30-60 שעות אקדמיות. ההשתלמות היא מעין מעבדה ניסויית וחווייתית הכוללת משחקים, הגרלות, אתגרי חשיבה, סרטונים וניסויים פסיכולוגים. מכל התנסות ניקח אתנו משהו (ברשות כמובן 😊) ודרך החוויות הללו נגיע לתובנות ישימות בתהליכי הדרכה והוראה, העברת מסרים ולמידה. הקורס מיועד לעוסקים בהוראה והדרכה ולעובדי עירייה.

באחד המפגשים שלי עם תלמידי כיתות ט' ערכתי חידון בחרוזים שלו נתתי כותרת: או"ם שמום 😊. שבוע לאחר מכן ניגשה אלי אחת התלמידות ואמרה לי שהיא חקרה את הנושא ומצאה שמי שהגה אותו היה דוד בן גוריון (כשהיה שר ביטחון ב-1955) בתגובה למשה שרת, ראש הממשלה, שהזהיר מפני ההשלכות הבינלאומיות של גירוש מצרים מעזה. עוד אמרה לי שהיא הבינה כי ביטוי זה הפך להיות שגור בכל עת שהאו"ם מקבל החלטות אנטי ישראליות. השיחה בינינו נחרטה בי משום שהיא המחישה לי את אמירתו של המחזאי ייטס: "למידה איננה מילוי מיכל אלא הבערת שלהבת".

המאה ה-21 הביאה עמה חידושים טכנולוגיים רבים. במציאות שבה הדבר הוודאי ביותר הוא האי ודאות תפקיד החינוך מוגדר מחדש. המורות והמורים אמורים להכין את התלמידות והתלמידים לעולם זה ולסייע בפיתוח סט חדש של מיומנויות רלוונטיות. מה הן אם כן המיומנויות הללו? האם שינון וציות? כמובן שלא. כישורים כגון: יוזמה, יצירתיות ודמיון, שיתופי פעולה, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות- רלוונטיים להתנהלות במציאות זו.

כדי לפתח את המיומנויות הנ"ל אנו אמורים לעורר את יצר הסקרנות והחקרנות של התלמידות והתלמידים. שיעור בו המורה מעבירה מידע, אותו התלמידים כותבים במחברת, מכבה כל צד יצירתי ומקבע את המחשבה. אנו אמורים לגרום להם לשאול שאלות, לערוך קשרים בין פיסות מידע, לחשוב באופן ביקורתי, לעבוד ולתקשר בצוות ולהתמודד עם פתרון בעיות. כל אלה יובילו לטיפוח תלמידים עצמאיים ויצירתיים שיוכלו להתמודד עם שלל האתגרים במציאות מורכבת ומאתגרת.